shape2

European Accessibility Act 2025

Toegankelijke teksten

Van internetbankieren tot boeken lezen en van routes plannen tot online winkelen: voor bijna álles gebruiken we een scherm. Handig, toch? Nou, niet voor iedereen. Om digitale diensten en producten voor elk mens toegankelijk te maken, is de European Accessibility Act opgesteld. Richtlijnen waar joúw bedrijf zich straks ook aan moet houden, en dat heeft invloed op al je geschreven communicatie.

Toegankelijke teksten

Gelijke rechten voor iedereen

Elk mens moet fatsoenlijk een openbaar gebouw in en uit kunnen – of je nu slecht ziet of in een rolstoel zit. En je mag ook verwachten dat er passende noodvoorzieningen zijn. Denk aan visuele én auditieve alarmsystemen, nooduitgangen zonder drempels en evacuatiestoelen aan de trapleuning. Gelukkig bestaan er in de EU allerlei richtlijnen voor de toegankelijkheid van (overheids)gebouwen – onder meer vastgelegd in gemeentelijke verordeningen, en meer specifiek in het Bouwbesluit 2012 en het VN-verdrag Handicap. Alleen nu er steeds meer digitale diensten en producten ontstaan, schieten deze richtlijnen tekort.

Digitale omgevingen moeten voor iedereen toegankelijk zijn – ongeacht iemands visuele, auditieve, motorische of cognitieve beperkingen.

Geen digitale jungle

Net als in het fysieke domein, moeten ook digitale omgevingen voor iedereen toegankelijk zijn – ongeacht iemands visuele, auditieve, motorische of cognitieve beperkingen. E-readers, geldautomaten, webshops en talloze apps en websites: dit snelle, online tijdperk maakt het leven extra ingewikkeld voor mensen met een beperking. En dat zijn er nogal wat: meer dan 4 miljoen in Nederland, en zo’n 135 miljoen in heel Europa. Deels heeft dat met vergrijzing te maken, want ouderen zien en horen vaak minder goed.

Dit betekent het voor jouw teksten

De European Accessibility Act (EAA) – ontwikkeld door de Europese Commissie – werd in 2015 geïnitieerd, en in 2019 aangenomen na jarenlange onderhandelingen en aanpassingen. We besparen je de details. Wél belangrijk: de EAA-richtlijnen hebben invloed op je tekst. Op de leesbaarheid en technische aspecten, maar óók op de structuur en inhoud. Voor Nederlandse overheidsinstanties gelden de regels al langer, maar inmiddels worden ze omgezet in algemene Nederlandse wetgeving. Dus vanaf 28 juni 2025 moet je copy onder andere:

  • logisch zijn gestructureerd;
  • heldere koppen hebben;
  • de kernboodschap duidelijk overbrengen;
  • toegankelijk zijn voor mensen met visuele of auditieve beperkingen;
  • waar nodig uitleg op B1-niveau geven.
Het is hoe dan ook slim om te (laten) checken of je teksten EAA-proof zijn.

Aan de bak

Hoewel er uitzonderingen zijn, is er voor de meeste organisaties werk aan de winkel. De EAA-afspraken gelden vooral voor B2C-bedrijven: van webshops tot telecomproviders en van banken tot vervoersdiensten. Maar ook als je alleen zakelijke klanten hebt, ontkom je er lang niet altijd aan – bijvoorbeeld als je producten of diensten uiteindelijk toch bij consumenten terechtkomen. Denk aan leveranciers van betaalsystemen die op consumentenwebsites worden geïntegreerd. Dus in welke categorie je ook valt, het is hoe dan ook slim om te (laten) checken of je teksten EAA-proof zijn.

Geen idee waar je moet beginnen? Geen zorgen, Mirjam wel.

Onze eigen verhalen

Jules vertelt

DSC03116

Tekstwerf maakt de IJsprong

We zijn verhuisd

Roos vertelt

DSC08307

Van juridische kost naar klare copy

Contract of voorwaarden herschrijven? Tekstwerf helpt!

Jules vertelt

DSC03116

Detacheren betekent verwijderen, maar doet het tegenovergestelde

Copywriter in je team