shape4

Co-creaties van de bovenste plank

Toen we in 2018 de website van DHL eCommerce in een nieuw jasje staken, was de liefde direct daar. Met een frisse tone of voice wekten we de site tot leven, en sindsdien zijn we copypartner van de roodgele pakketbezorger.

20160527 0016

‘Onze samenwerking gaat verder dan “u vraagt, wij draaien”. Of het nou om een mail, webtekst of whitepaper gaat: samenwerking is de basis’, aldus Leonie van den Hatert, marketingcommunicatie-adviseur bij DHL eCommerce.

Bij een gevestigde partij als DHL – de grootste logistieke dienstverlener van ons land – is er weinig ruimte voor experiment en flexibiliteit. Tenminste, dat zou je denken. Maar niets is minder waar. ‘Van oudsher zijn we ziet zo'n marketing-gedreven organisatie’, begint Leonie. ‘Daarom zijn we echt aan het pionieren op het vlak van communicatiemiddelen en digitale kanalen. Heel leuk. Daardoor kunnen we namelijk nog alle kanten op, en kijken we dus samen met Tekstwerf hoe we dat tekstueel willen invullen.’

Smaakvolle teksten

In Nederland alleen al heeft DHL eCommerce een enorm aantal klanten, partners en medewerkers. Daar komt nogal wat communicatie bij kijken. ‘Of het nu gaat om lange of korte teksten, eenmalige of terugkerende klussen: bij Tekstwerf kan ik met elk verzoek terecht’, zegt Leonie. ‘Zo voorzien ze ons ieder jaar van ijzersterke copy voor al onze communicatie rondom de Webwinkel Vakdagen – een begrip in de sector. Denk aan overtuigende schermteksten en leuke vloerstickers. Ook al is logistiek niet altijd even tastbaar, je wilt tóch manieren bedenken om je verhaal aantrekkelijk te maken. Daarom deelden we bijvoorbeeld Tony Chocolonely-repen met unieke slogans uit, bedacht door Tekstwerf. Nou geloof me, die gingen hard!’

Nederlands is écht niet altijd even rechttoe rechtaan, en Tekstwerf is zogezegd mijn 'Groene Boekje'.
Leonie van den Hatert, marketingcommunicatie-adviseur bij DHL eCommerce

Hallo, met ons

‘We zien Tekstwerf echt als partner’, vertelt Leonie. ‘Daardoor hebben we vaak aan een half woord genoeg. En ik weet ook: als ik een snelle taalvraag heb, kan ik gewoon de telefoon pakken. Nederlands is namelijk écht niet altijd even rechttoe rechtaan, en Tekstwerf is dan zogezegd mijn “Groene Boekje”. Zo weet ik bijvoorbeeld zeker dat langetermijnplanning één woord is.’

Nooit genoeg van

‘Een week niet voor DHL schrijven, is een week niet geleefd’, lacht Mark. Vooral de diversiteit in klussen spreekt hem aan. ‘De ene keer denken we mee over de copy in de Mijn DHL-app, de week erna schrijven we een mail of complete landingspagina over pakketautomaten. Altijd op basis van een uitgebreide en duidelijke briefing – precies hoe we graag werken. En zo’n tekst maken we dan echt samen. Zo raken we alsmaar beter op elkaar ingespeeld.’

Leonie: ‘Ook inhoudelijk denkt Tekstwerf kritisch mee. Ze worstelen zich soms door de taaiste onderwerpen en weten dan nóg de juiste snaar te raken. Het resulteert altijd in een sterk verhaal dat van begin tot eind staat als een huis. En, belangrijker: een verhaal dat z’n doel bereikt – of dat nu is dat lezers zich aanmelden, iets bestellen of gewoon iets nieuws te weten komen.’

Onze feedback is niet altijd mals, we zijn goudeerlijk naar elkaar. Maar ik weet dat de schrijvers daar niet voor terugdeinzen.
Leonie van den Hatert, marketingcommunicatie-adviseur bij DHL eCommerce

Geen blad voor de mond

Een professionele copypartner is enorm belangrijk voor een grote organisatie als DHL eCommerce, vindt Leonie. ‘We publiceren bijvoorbeeld regelmatig een artikel in het magazine RetailTrends, waarin een van onze klanten centraal staat en vertelt waarom ze de samenwerking met ons zo waarderen. Achter zulke stukken zit vaak tijdsdruk, terwijl je van veel verschillende partijen betrokkenheid nodig hebt. Daar doen we echt een beroep op Tekstwerfs flexibiliteit.’

‘Onze feedback is niet altijd mals, we zijn goudeerlijk naar elkaar. Maar ik weet dat de schrijvers daar niet voor terugdeinzen. Belangrijk, want zo weet je wat je aan elkaar hebt.’ Mark knikt: ‘We werken samen net zo lang aan een stuk, tot we de allerbeste versie voor ons hebben.’

Ook bezorgd om je copy?

Relevante cases

Beeld 1
Een eigen toon voor élke consultant van ITDS
Naar de case
Herbergier Olst113 1 min
Met zorg geschreven teksten voor De Drie Notenboomen
Naar de case