Ze hadden grootse plannen op de communicatieafdeling van De Drie Notenboomen. ‘We hadden allerlei leuke ideeën, maar te weinig mensen om die uit te werken’, vertelt communicatieadviseur Iris Raemaekers. ‘Dus gingen we op zoek naar een externe partij die ons kon ondersteunen. Onze marketingmanager Ariaen de Jong werkte in haar vorige baan met Tekstwerf samen. Ze was daar erg enthousiast over, dus we besloten eens contact op te nemen.’
Persoonlijke verhalen met zorg verteld

De Drie Notenboomen is met ruim 170 locaties de grootste franchiseorganisatie in de Nederlandse zorg. Ze bieden een thuis aan onder andere mensen met een beperking of geheugenproblemen. Omdat ze blijven uitbreiden, zoeken ze regelmatig nieuwe zorgondernemers die hun locaties willen runnen. Daarom publiceert De Drie Notenboomen persoonlijke verhalen op hun website en in lokale kranten. In hun zoektocht naar professionele schrijvers mét interviewervaring, kwamen ze bij Tekstwerf terecht.
Vaste tekstpartner
Wat begon met een kennismaking in november 2022, is uitgegroeid tot een intensieve samenwerking. ‘Tekstwerf schrijft veel artikelen voor ons’, zegt Iris. ‘Voornamelijk persoonlijke verhalen op basis van interviews met zorgondernemers – dat zijn koppels die samen een locatie runnen. In zo’n artikel stellen we bijvoorbeeld nieuwe zorgondernemers voor, of we kondigen het aan als ze – vaak na jaren voor ons te hebben gewerkt – gaan stoppen.’
We zochten professionele schrijvers met iets meer afstand tot ons merk.
Op zoek naar publiciteit
Met de artikelen hoopt De Drie Notenboomen zorgondernemers te vinden die het stokje willen overnemen, of interesse hebben om een nieuwe locatie te runnen. De verhalen verschijnen op de website, in de nieuwsbrief en op sociale media. Ook worden ze als persbericht naar lokale kranten gestuurd. ‘Zo’n artikel moet zorgen voor meer naamsbekendheid in het dorp of de stad waar we een zorglocatie hebben. We vinden het belangrijk dat omwonenden ons weten te vinden. Ook benoemen we het altijd als de zorgondernemers personeel zoeken, of plek hebben voor een nieuwe bewoner.’
Outsiders
Het was een bewuste keuze van De Drie Notenboomen om met een externe tekstpartner in zee te gaan. ‘We zochten professionele schrijvers met iets meer afstand tot ons merk. De zorgondernemers kennen mij en m’n collega’s al, en spreken ons regelmatig. Ze praten anders tegen ons dan tegen de schrijvers van Tekstwerf – die zijn toch buitenstaanders. Ik denk dat de zorgondernemers daardoor openhartiger zijn.’
‘Daarnaast merk ik dat Tekstwerf anders kijkt naar onze organisatie en formules’, vult Iris aan. ‘Ze hebben een frisse blik. En omdat ze de zorgondernemers niet kennen, bedenken ze telkens een originele invalshoek en stellen ze andere vragen.’
Zorgmensen spreken vanuit hun emotie. Juist dat gevoel moet je overbrengen in een tekst.
Gevoel voor gevoel
Iris denkt dat ’t een mooie uitdaging is om voor De Drie Notenboomen te schrijven. ‘Zorgmedewerkers hebben echt hart voor de mens, en spreken heel erg vanuit hun emotie. Juist dat gevoel moet je kunnen overbrengen in een tekst. Bovendien heeft elke zorgondernemer weer een ander verhaal: ze hebben hun eigen verleden, ambities en uitdagingen. Het persoonlijke aspect in de teksten bewaken en zorgen dat elk verhaal uniek is: dát is de crux. Ik vind dat Tekstwerf daar goed in slaagt.’
Veertig teksten op de teller
We zijn inmiddels een jaar en zo’n veertig teksten verder. Op de communicatieafdeling van De Drie Notenboomen zijn ze in ieder geval blij met wat extra ondersteuning. ‘Tekstwerf neemt ons heel veel werk uit handen’, aldus Iris. ‘Daardoor houden wij weer tijd over voor ándere belangrijke dingen.’