shape1

Vlotte teksten met inhoud én schwung

ITDS helpt financiële dienstverleners om software- en datasystemen te implementeren. Hoe ze dat doen, laten ze graag optekenen in cases en blogs. Daarvoor schakelen digital marketeer Rosanne Bond en marketingmanager Florence Brugmans de hulp van Tekstwerf in. Opdracht: vlotte teksten met inhoud én schwung. ‘Ik hóór onze collega dit gewoon zeggen.’

Beeld 1

Data en digitalisering: zo’n beetje elk bedrijf heeft ermee te maken. Omdat het moet vanwege wet- en regelgeving, of omdat je er slimmer en efficiënter door werkt. In beide gevallen kun je te maken krijgen met complexe of uitgebreide IT-structuren. Dan bel je een specialist, zoals ITDS.

Consultants met een missie

ITDS werkt in een niche, waar de meeste banken, verzekeraars en pensioenorganisaties hen op z’n minst van naam kennen. Daarom is er weinig tamtam-marketing nodig, vertelt Florence. ‘We willen vooral bekend staan om ons lef en onze deskundigheid: we hebben een stevig fundament, en weten precies wat er speelt in het vakgebied.’ Om die boodschap consequent uit te dragen, publiceren ze bij ITDS regelmatig artikelen op de website. Denk aan een opiniestuk over verzekeringen, een case over de implementatie van een nieuw administratiesysteem, of een rapport over datamanagement.

Consultants zijn consultants, geen schrijvers.
Rosanne Bond, digital marketeer bij ITDS

Schrijven: een vak op zich

Het doel van deze content is vooral om bestaande en potentiële klanten te informeren en inspireren. Want er gebeurt zó veel op het gebied van data en digitalisering, dat bedrijven soms niet weten waar ze moeten beginnen, vertelt Rosanne. Sommige consultants schrijven zelf teksten, maar de meesten zijn geen geboren copywriters, merkt ze. ‘Hoe zal ik het zeggen? Consultants zijn consultants, geen schrijvers. Zulke lange artikelen vragen om een soepele pen, want het is soms taaie kost. Hoe zet je iets zo op papier dat het begrijpelijk is, en boeiend blijft? Dat is toch een vak apart.’

Levendig verwoord

Via via kwamen ze in contact met copywriters Roos en Mirjam van Tekstwerf. De toon was meteen gezet, herinnert Rosanne zich. ‘We vroegen ze om een blog over metadata tooling te herschrijven – voor veel mensen een behoorlijke ver-van-hun-bed-show. Des te belangrijker dus dat de tekst prettig wegleest. Roos pakte het slim aan door met een simpel voorbeeld van metadata te beginnen: Als je met de rechtermuisknop op een bestand klikt, dan staan er onder ‘eigenschappen’ allerlei gegevens. Denk aan betstandsextensies, woordenaantal, timestamps en de datum waarop het bestand is aangemaakt. Dit noemen we metadata: de informatie over je documenten. Zo’n voorbeeld maakt de tekst meteen toegankelijk. Doordat je het voor je ziet, wil je verder lezen.’

Met ChatGPT blijven je teksten oppervlakkig en onpersoonlijk.
Florence Brugmans, marketingmanager bij ITDS

Een eigen geluid

Je kunt natuurlijk teksten laten schrijven door een AI-tool als ChatGPT, maar dan blijft het een oppervlakkig en onpersoonlijk verhaal, vindt Florence. ‘Wij willen dat de stem van onze collega’s erin doorklinkt. We zijn een relatief klein bedrijf, met zo’n 150 consultants. Stuk voor stuk slimme professionals, maar ook gewoon leuke mensen met plezier in hun werk. Dat lees je terug in de copy van Tekstwerf: duidelijke taal zonder poespas, met af en toe een knipoog. Zo pikte Roos uit een interview met Bas Berveling precíes de quote die zijn werk bij ITDS karakteriseert: Hier heb je maar één handtekening nodig als je koffie wilt. Dan heb je direct een beeld bij zo iemand en het bedrijf – heel treffend.’

Typisch ITDS

Het blijft trouwens niet bij informatieve artikelen, want ITDS houdt ook graag de discussie op gang. ‘Zo interviewde Mirjam data-expert Ronald Baan, als onderdeel van een groot onderzoek naar datamanagement dat we dit jaar publiceerden. Bij veel bedrijven neemt de directie belangrijke data-beslissingen. Volgens Ronald is dat begrijpelijk, maar niet handig. Je kunt daar namelijk beter iemand op zetten die dichter op de inhoud zit. Nogal een stelling, maar wél food for thought. Onze lezers blijven prikkelen, dát vinden we belangrijk.’

Hoe mooi is het om je resultaten aan de buitenwereld te tonen, verpakt in een goed verhaal met een persoonlijke touch?
Florence Brugmans, marketingmanager bij ITDS

Partner in schrift

Het datalandschap zal de komende jaren flink veranderen. ITDS werkt nu bijvoorbeeld steeds meer voor leasebedrijven, en die branche blijft groeien. Maar ook de regelgeving ontwikkelt zich snel – denk aan de nieuwe ‘Wet toekomst pensioenen’. Daarvoor hebben pensioenuitvoerders vaak een nieuw softwaresysteem nodig, legt Florence uit. ‘Pittige uitdagingen, waar onze consultants graag mee aan de slag gaan. Daarbij is een betrouwbare tekstpartner onmisbaar. Want hoe mooi is het om je resultaten aan de buitenwereld te kunnen tonen, verpakt in een goed verhaal met een persoonlijke touch? Daarmee maak je pas écht impact.’

Roos 1

Ook zin in duidelijke taal zonder poespas?

Relevante cases

Herbergier Olst113 1 min
Met zorg geschreven teksten voor De Drie Notenboomen
Naar de case
Scott Webb Wxiv O6J66 P8 Unsplash
Copy die staat als een huis voor CBRE
Naar de case