shape2

Copy die staat als een huis voor CBRE

CBRE is – met 500 kantoren in meer dan 100 landen – het grootste vastgoedadviesbureau ter wereld. Ook in Nederland is het de toonaangevende partij in real estate: letterlijk van alle markten thuis. Als je eenmaal zo’n gevestigde naam bent, zijn je visie en verwachting heel wat waard. ‘Die leggen we daarom iedere januari vast in onze Real Estate Market Outlook – dé publicatie van het jaar’, aldus Frank Verwoerd, Head of Research bij CBRE Nederland. ‘Sinds 2020 is Tekstwerf verantwoordelijk voor de tekst, taal en toon. Ons nieuwste gezamenlijke wapenfeit: editie 2023, vers van de pers!’

Scott Webb Wxiv O6J66 P8 Unsplash

Vast(een)goedverhaal

CBRE kent de commerciële vastgoedmarkt als z’n broekzak. Frank: ‘We adviseren onze klanten ­– vooral vastgoedbeleggers – op allerlei gebieden: investeren, financieren, ontwikkelen, beheren. Er zit ontzettend veel kennis in ons bedrijf, die we maar wat graag met de wereld delen. Dáárom zijn we met de Outlook begonnen. We wilden één overzichtelijk rapport om onze kijk op de verschillende vastgoedsectoren te bundelen. Gebaseerd op drie centrale vragen: hoe was het afgelopen jaar, waar staat de markt nu en wat mogen we verwachten?’

Chocola maken

Maar zo’n stuk heeft heel wat voeten in de aarde: vijftig pagina’s die bol staan van complexe materie, datagedreven analyses en – voor de leek – onbekende vastgoedtermen. Tja, maak daar maar eens een lekker leesbaar, duidelijk en begrijpelijk verhaal van. Zónder alle nuances uit het oog te verliezen. Klinkt als een klus voor Tekstwerf!

Alle hens aan dek

‘We werkten al even met Tekstwerf samen’, legt Kim Stutterheim (Director Marketing) uit. ‘Ze schreven de casestudy’s voor onze website. Dus toen we in 2020 een tekstpartner voor de Outlook-rapporten zochten, was de keuze snel gemaakt.’ Daarna ging het vlug: binnen no-time stond er een toegewijd team kundige schrijvers klaar om deze vastgoedklus te klaren. Een rapport van 12.000 woorden ingewikkelde, inhoudelijke kost (her)schrijven? Het is Tekstwerf op ’t lijf geschreven.

Tekstwerf aarzelt niet om ons op rammelende logica of niet-onderbouwde statements te wijzen.
Kim Stutterheim, Director Marketing bij CBRE Nederland

De Tekstwerfpen

Kim: ‘Die eerste editie in 2020 was uniek. Er stond nog niets op papier, dus we zetten Tekstwerf in de lead. Zij interviewden onze sectorexperts, en schreven vervolgens alles from scratch. Sinds 2021 maakt onze researchafdeling de eerste opzet. Aan Tekstwerf de taak om de teksten te verbeteren en aan te scherpen, én kritisch naar de inhoud, structuur en logica te kijken. Daarvoor werken ze heel nauw samen met onze researchafdeling, en zijn ze vaak bij ons op kantoor te vinden. Gezellig, maar vooral ontzettend nuttig.

Frank vult aan: ‘Bij CBRE zijn we gewend om heel wetenschappelijk te schrijven. En doordat we zó in de materie zitten, gebruiken we onbewust veel jargon. Het is heel erg zoeken naar de juiste balans: complex genoeg om het voor kenners inhoudelijk prikkelend te houden, maar toch begrijpelijk voor andere doelgroepen. Tekstwerf helpt ons bij die spagaat. Bovendien wordt ieder hoofdstuk door iemand anders binnen CBRE geschreven. Daardoor krijg je al snel een soort lappendeken, terwijl het moet lezen alsof er één pen is gebruikt. Dat is nu dus de pen van Tekstwerf.’

Gele kaarten in blessuretijd

‘Het Outlook-rapport is altijd weer stressen’, aldus Kim. ‘Niet doordat we slecht plannen, maar omdat we simpelweg niet vroeger kúnnen beginnen. December is zo'n beetje de drukste maand in vastgoedland, waardoor we pas echt helemaal aan het eind van het jaar de definitieve cijfers kunnen verwerken. Gelukkig is Tekstwerf altijd flexibel. Ze denken mee als er iets onverwachts gebeurt of wanneer er nieuwe ideeën zijn. Maar ook streng: ze aarzelen niet om ons op het laatste moment terug naar de tekentafel te sturen vanwege rammelende logica of niet-onderbouwde statements.’

Inmiddels is de Outlook echt een gevestigd begrip. De vastgoedwereld kijkt er ieder jaar enorm naar uit.
Frank Verwoerd, Head of Research bij CBRE Nederland

Ook copy voor onze socials

‘We draaien altijd een grote campagne rondom de Outlook: webteksten, blogs, mails, noem maar op. Ook voor die copy kloppen we graag bij Tekstwerf aan. Ze zitten tegen die tijd helemaal in de materie en weten wat we willen. Toch is dat weer een heel andere tak van sport – socials en blogs mogen losser en informeler. Ze moeten de lezers vooral warm maken en naar het rapport leiden. En dat lukt! Sinds de lancering, eind januari, hebben al bijna 6.000 mensen de Outlook van 2023 gelezen. Een verdubbeling ten opzichte van het jaar ervoor. Daar zijn we echt trots op.'

Strategisch baken

Frank: ‘Inmiddels is de Outlook echt een gevestigd begrip. De vastgoedwereld kijkt er ieder jaar enorm naar uit. Veel beleggers noemen het gekscherend hun vastgoedbijbel: hét document waarop ze hun strategie en beleid voor dat jaar bepalen. Dat brengt heel wat druk met zich mee.’ Des te belangrijker dus dat de boodschap – tussen alle cijfers, vaktermen en analyses – staat als een huis.

Martijn 2 BG

Ook chocola laten maken van complexe kost? Vraag naar Martijn.

Relevante cases

Lucipara2 In The Irish Sea Min
Avontuurlijke verhalen voor Sailors for Sustainability
Naar de case