shape1

Copywriting in tijden van ChatGPT

Is er leven na AI?

Met het risico om als een derdehands influencer te klinken: we krijgen de laatste tijd ontzettend vaak de vraag of we veel merken van de invloed van ChatGPT. Nou, lieve volgers, dat zullen we dan eindelijk eens haarfijn uitleggen! Buckle up, bouw een tosti of bepaal zelf wat je doet – lees in ieder geval gezellig mee. Oh, en vergeet geen duimpje omhoog te geven.

DSC02942

Door Mark

Markus winkler t GB Xi Hc P Kr M unsplash

Het ding met ChatGPT: je haalt eruit wat je erin stopt. Heb jij niet scherp wat je wilt zeggen? Kleine kans dat Chat – ja, wij mogen ‘Chat’ zeggen – wél weet wat je punt is. Vage instructies leveren een minstens zo vage tekst op. Als je juist exact voor ogen hebt wat je wilt zeggen, dan krijg je waarschijnlijk ook niet wat je zoekt – dat zul je toch echt zelf uit je toetsenbord moeten schudden.

Maar wat er ook uit de AI-machine komt rollen, inspiratie geeft het je altijd. Zo ook voor dit artikel. We besloten de brandende vraag van onze klanten eens voor te leggen aan Chat zelf: wat is eigenlijk jouw impact op het werk van copywriters?

Meer werk, minder tijd

‘Nou,’ aldus Chat, ‘ik zorg voor aanzienlijke veranderingen. Een van mijn meest opvallende voordelen voor copywriters is meer efficiëntie en productiviteit. Door AI-tools te gebruiken, genereren ze snel concepten, verkennen ze ideeën en produceren ze ruwe content. Hierdoor krijgen ze sneller meer gedaan, en houden ze tijd en energie over voor taken die om meer creativiteit vragen.’

‘Ik help copywriters ook om content te optimaliseren’, gaat Chat verder. ‘Zo geef ik feedback over leesbaarheid, tone of voice, relevantie en zoekwoorddichtheid. Dit draagt bij aan teksten die beter aansluiten bij de behoeften en verwachtingen van zoekmachines en gebruikers. En: ze kunnen me gebruiken om routinetaken uit te besteden, zoals veelgestelde vragen beantwoorden, mailtemplates opstellen of social posts schrijven.’

Menselijke controle blijft noodzakelijk: copywriters moeten de output van AI kritisch evalueren.
ChatGPT, AI-chatbot

Twee paar ogen zien meer dan één

Maar, geeft Chat toe, dat kan-ie niet allemaal alleen. ‘Hoewel ik de productiviteit van copywriters kan verhogen, blijft creativiteit een cruciale menselijke eigenschap. Ik fungeer vooral als waardevolle inspiratiebron. Door met mij in gesprek te gaan, doen copywriters ideeën op, verkennen ze invalshoeken en overwinnen ze creatieve blokkades. Dit kan zorgen voor meer vernieuwende en boeiende content.’

Volgens Chat blijft menselijke controle noodzakelijk. ‘Copywriters moeten de output van AI kritisch evalueren en content afstemmen op de specifieke behoeften en merkidentiteiten van opdrachtgevers. Daarnaast is het cruciaal dat ze verantwoordelijkheid dragen voor de ethische en juridische aspecten van contentcreatie.’

Wat nou als…

Oke, dat klinkt allemaal behoorlijk hoopgevend voor ons vakgebied. Maar AI staat op dit moment nog in de kinderschoenen, dus de situatie zal vast snel veranderen. Worden copywriters op termijn dan niet alsnog overbodig?

‘Zeker niet’, antwoordt Chat. ‘Hoewel AI helpt om bepaalde taken te verlichten en efficiëntie te verhogen, hebben copywriters unieke vaardigheden en inzichten die van onschatbare waarde zijn voor bedrijven. Daarom blijft de rol van copywriters relevant, zelfs in een wereld waar AI een grotere rol speelt in contentcreatie.’

Copywriters brengen menselijke creativiteit, emotie en inzicht in het schrijfproces. Ze begrijpen nuances die AI mogelijk niet oppikt.
ChatGPT, AI-chatbot

Niet klakkeloos kopiëren

Over wat voor kennis en vaardigheden heb je het dan precies? ‘Neem creatieve input: copywriters brengen menselijke creativiteit, emotie en inzicht in het schrijfproces. Ze begrijpen nuances die AI mogelijk niet oppikt en produceren content die echt blijft hangen bij de lezer. En ze begrijpen het merk en de toon van hun opdrachtgevers als geen ander. Zo creëren ze content die perfect aansluit bij elke merkidentiteit en communicatiestrategie.’

Ook voor strategische contentplanning blijven copywriters van vlees en bloed essentieel, vindt Chat. ‘Ze kunnen een allesomvattende contentstrategie ontwikkelen die rekening houdt met verschillende kanalen, doelgroepen en doelstellingen van het bedrijf. Zo plannen en produceren ze content die consistent en effectief is. Het komt erop neer dat ik ze help door content te genereren, maar dat ze daar altijd nog zelf iets mee moeten doen. Door mijn teksten te checken, aan te passen en te verfijnen, creëren ze een eindproduct dat van hoge kwaliteit is én aansluit bij de strategie.’

Voorbij de internetconnectie

‘Uiteindelijk draait effectieve communicatie om verbinding opbouwen met het publiek’, concludeert Chat. ‘Copywriters zijn in staat om content te produceren die echt spreekt tot de emoties, behoeften en interesses van mensen – dat kan ik niet voor ze doen.’

En als je je afvraagt: waarom leest deze tekst zo lekker? Nou, dat komt dus doordat we ‘m zelf hebben geschreven – met hulp van ChatGPT.

Heb jij ook hulp nodig? We hebben onze eigen chatfunctie gebouwd: ChatTWF! Je vindt ‘m rechtsonder op je scherm, probeer maar eens.

Onze eigen verhalen

Mirjam vertelt

Bel-etiquette onder de loep

Miryam leon Jdpvhn6x A0w unsplash

De beller is… in elk geval niet verlegen

Jules vertelt

Dat kun je wel zien, dat zijn wij

15 jaar TWF 1

Er is er een jarig: Tekstwerf bestaat 15 jaar!

Roos vertelt

Stick aan de grond

Hockey meisje

Hockey? Dat bleek niks voor 11-jarige Roos