shape2

Een inside-the-box-verhaal voor Exp Inc.

Verhalen kunnen prikkelen, ontroeren of overtuigen. Soms allemaal tegelijk. Dat maakt ze geliefd bij spelontwikkelaars en bedrijven die gamification aanbieden, zoals het Haarlemse Exp Inc. ‘Een krachtig verhaal speelt in op je emoties, en die zijn cruciaal in de gamewereld’, aldus mede-eigenaar Taam Maas. Voor een wel heel speciale opdracht zochten ze iemand met een vlotte pen én een fijne dosis creativiteit – dus ze klopten aan bij Tekstwerf.

Andrey Metelev Deuansgqjns Unsplash

Vertel 't met een spel

Exp Inc. ontwikkelt spellen voor bedrijven en particulieren. Niet zomaar als tijdverdrijf, maar om iets te leren – zoals simulatiegames of escaperooms. Gamification heet dat, en het is razend populair. Verklaring: mensen, ook volwassenen, spelen graag. Games zijn dus dé manier om iets nieuws te leren, soms haast ongemerkt. Van managers die hun leiderschapsstijl willen ontwikkelen tot docenten die een innovatieve lesmethode zoeken: íedereen kan gamification inzetten.

Dertig kinderen, één missie

Een van de klanten van Exp Inc. is de Brabantse scholengemeenschap De Rooi Pannen, die praktijkgericht onderwijs op verschillende niveaus aanbiedt. Voor hun vmbo-richtingen organiseerden ze een open dag en daarvoor wilden ze achtstegroepers enthousiast maken. Hoe? Met een spel. Dus belden ze Taam: ‘We hadden al vaker spellen voor scholen ontwikkeld, en we zijn ook bekend met games voor campagnes. Maar de combinatie? Reclame maken voor een school, mét educatieve elementen – dat was nieuw.’

Een geslaagde game is een totaalbeleving. Een creatief concept waarbij spel en tekst samengaan.
Taam Maas, mede-eigenaar Exp Inc.
Img 20220719 Wa0003

De grote lijn

De meest voor de hand liggende optie was een escapebox, vond Taam. ‘Een doos met vakjes en laatjes die je alleen kunt openen als je een opdracht hebt afgerond. Normaal gesproken maken we escapeboxen voor vijf deelnemers, maar nu moesten we een schoolklas van dertig kinderen bedienen. Daarom ontwierp gamedesigner Marieke Pieters een box met nóg meer vakjes dan normaal, zodat alle kinderen samen kunnen spelen.’

Zo’n uitgebreide game vraagt om een complexere verhaallijn. Taam: ‘Het verhaal moest logisch in elkaar zitten, boeiend zijn voor kinderen, maar óók de eigenschappen van De Rooi Pannen naar voren brengen. Je snapt: geen gemiddelde corporate-klus. Wat wél vaststond: het moest fictie zijn, en kinderen enthousiasmeren voor de open dag.’

Spot on!

‘Net voordat deze opdracht bij ons binnenkwam, sprak ik Mark van Tekstwerf over een mogelijke samenwerking. Dus ik belde haar op, zonder duidelijk beeld van wát voor tekst we precies wilden. Hij zei: “Hartstikke leuk, gaan we doen!” Niet veel later had ik het verhaal over ‘Sem’ in mijn mailbox: ze woont met haar ouders op een Spaans eiland, die daar een hotel runnen. Op een dag wordt ze wakker en zijn haar ouders verdwenen. Op de keukentafel ligt een briefje: “Schat, we moesten dringend weg, pas jij zolang op de zaak?” Ik wist meteen: dit is het verhaal dat we zoeken.’

Img 20220729 Wa0015

Eén plus twee is negen

Elke escapebox zit ingenieus in elkaar. Taam: ‘Marieke maakt ze voor elke klant op maat. De escapebox voor De Rooi Pannen bevat drie levels, die elk weer in drie spellen zijn opgedeeld. Dat levert in totaal dus negen opdrachten op. Het verhaal over Sem sluit daarop aan. Zodra zij in het hotel aan de slag gaat, krijgt ze negen klussen voor haar kiezen. Allemaal binnen verschillende sectoren: van horeca tot ICT, en van media tot handel. Zo komen in het spel alle vakken samen die je bij De Rooi Pannen kunt volgen.’

Verhaal komt tot leven

‘Een geslaagde game is een totaalbeleving: een creatief concept waarbij spel en tekst samengaan,’ vindt Taam. ‘Dat vond ik bij deze game goed gelukt, met een duidelijke verhaallijn die richting gaf aan het spel en ons bovendien op een idee bracht. Want wat past er écht goed bij zo’n klas achtstegroepers? Precies, een strip! Machtelds verhaal gaf onze striptekenaar genoeg input voor de sfeer en setting van het verhaal, en hij kon haar tekst een-op-een overnemen. Resultaat? Een slimme box met een goed verhaal. Ik zou ‘t wel weten als ik in groep 8 zat: op naar de open dag van de Rooi Pannen.’

Ook op zoek naar creatieve copy? Vraag naar Mark.

Relevante cases

Lucipara2 In The Irish Sea Min
Avontuurlijke verhalen voor Sailors for Sustainability
Naar de case
Scott Webb Wxiv O6J66 P8 Unsplash
Copy die staat als een huis voor CBRE
Naar de case