shape4

Vlotte vakbondtaal voor magazine Uniewereld

Worden jouw nagelriemen ook ineens interessant zodra je iemand hoort praten over pensioenregelingen? En begin je acuut harder te scrollen als je leest over levenstestamenten? Wij dus ook. Voor het tijdschrift Uniewereld van vakbond De Unie schreven we – in opdracht van Implicit Communications – wekenlang over precies deze onderwerpen. Maar dan niét suf. Want laten we eerlijk zijn: ook jou gaat dit aan. En dan moet het wel lekker lezen.

Case Uniewereld Tekstwerf Copy

Lekkere tekst over moeilijke thema’s

Wij vinden dat elke tekst een genot moet zijn om te lezen. Toegegeven – sommige onderwerpen zijn nu eenmaal spannender dan andere. Maar taaie thema’s als de nieuwe arbeidswet, reorganisaties en een nieuw cao-akkoord zijn absoluut niet minder belangrijk. Daar komen de kunsten van onze copywriters van pas. Juist als het ertoe doet, moet het gewoon goed en aantrekkelijk op papier staan. Je moet het namelijk wíllen lezen. Voor vakorganisatie De Unie doen wij dit met alle liefde: hun slogan is ‘In jouw belang’. En dat vinden wij mooi.

Veel tikkende vingers

De onderwerpen die in deze editie van het magazine aan bod komen? Heel uiteenlopend: van een heldere omschrijving van de DAS-rechtsbijstandverzekering tot vijf praktische adviezen voor een onbezorgde oude dag. Of een overzicht van de nieuwe cao Metaal & Techniek. Zo blijven alle leden van De Unie op de hoogte van ontwikkelingen die voor hén belangrijk zijn. Het mooie is dat we met genoeg schrijvers zijn om zo’n grote klus in korte tijd te klaren. Iedereen draagt z’n steentje bij en eerlijk is eerlijk, ook wij snappen de Wet arbeidsmarkt in balans nu een stuk beter.

De kracht van Tekstwerf? De juiste vragen stellen en moeilijke onderwerpen zo uitleggen dat lezers er iets mee kunnen. Gecombineerd met een prettige dosis humor, uiteraard.'
Renske Onland, Implicit Communications

Inhoudsexperts weten het beter
 

De stijl van de Uniewereld is fris, aantrekkelijk en toegankelijk. Dat straal je niet alleen uit met een tof design (het oog wil ook wat), maar ook met taal. Dus toen Implicit Communications ons vroeg, gingen we direct aan de slag. De briefing doorlezen, zelf research doen, vragen bedenken en bijstellen en dan de telefoon oppakken. Want de belangenbehartigers, specialisten en experts van De Unie kunnen zelf het beste uitleggen hoe de vork in de steel zit. Of de complete backoffice interviewen voor ‘Achter de schermen’: we kwamen gewoon langs op kantoor voor een kop koffie. Zo leer je de afdeling toch het beste kennen.
 

Martijn 1 BG

Ook vlotte copy over moeilijke thema's nodig? Vraag naar Martijn.

Relevante cases

Scott Webb Wxiv O6J66 P8 Unsplash
Copy die staat als een huis voor CBRE
Naar de case
Case Klm Headerbeeld
Employer branding support voor KLM
Naar de case