De customer journey bepaalt
Wat komt er allemaal op je af als je een uitvaart moet regelen? Welke vragen heb je, hoe ziet je beslisproces eruit en waar loop je tegenaan? Om passende UX-copy te kunnen schrijven, onderzochten we eerst de belevingswereld van nabestaanden. Het team van Meride hielp ons door het uitvaarttraject stap voor stap uit te tekenen. Vervolgens keken we hoe Meride in dit proces kan helpen. Met deze customer journey in ons achterhoofd, richtten we ons op de klank van de copy.
We ontwikkelden een tone of voice die past bij de werkwijze van Meride: persoonlijk en respectvol, zonder valse violen. Duidelijk en aanmoedigend, maar niet kil of dwingend. En vooral: onderscheidend. Want als het om de dood gaat, vervallen bedrijven al snel in plechtige clichés.
Direct en persoonlijk
‘Uw wereld stort in’, ‘geen zorgen, wij vangen u op’, ‘u verdient een waardig afscheid’, ‘laat uw nabestaanden met een gerust hart achter’. In 2019 lijken deze troostend bedoelde platitudes achterhaald. We staan ook steeds minder vaak in stemmig zwart rond de kist. Liever willen we een uitvaart die recht doet aan de overledene. Authentiek, warm en op een bijzondere locatie. Midden in de natuur bijvoorbeeld, in een café of op een boot. Gezellig gaat te ver, het blijft natuurlijk een verdrietige zaak. Maar er zijn veel meer opties zijn dan vroeger om het persoonlijk te maken, zodat je er met een goed gevoel op terugkijkt. Dit lees je terug in onze copy: informatief, ondersteunend, maar niet zwaarmoedig.
Positieve gebruikerservaring in moeilijke tijd
Op de site laten we in korte UX-copy zien welke opties je als nabestaande allemaal hebt. Zo kun je een kennismakingsgesprek inplannen, een offerte op maat aanvragen, inzicht krijgen in je kosten als (on)verzekerde, en een locatie kiezen. Met een actieve schrijfstijl en sturende microcopy in buttons nemen we bezoekers op de nieuwe website aan de hand: van het moment van overlijden tot de uitvaart zelf en de periode erna. Heldere informatie in een logische volgorde die tot een positieve gebruikerservaring leidt. Of, in normaal Nederlands: tevreden bezoekers die in een roerige tijd oprecht betrokken worden geholpen.