Menu

Meride uitvaart-verzorging: UX-copy met gevoel

Meride uitvaart-verzorging: UX-copy met gevoel

‘User experience’, ‘customer journey’ en ‘salesfunnel’: rare woorden als er iemand dood is. Toch is een goede gebruikservaring juist voor een uitvaartwebsite essentieel. Bezoekers moeten zich begrepen voelen en snel begrijpen hoe de website werkt. Vooral omdat hun beslismoment samenvalt met veel regelwerk in een emotionele periode. Voor de microcopy van Meride gingen we op zoek naar een passende toon. Helder en doelgericht, maar ook persoonlijk en begripvol. Kortom: UX-copy mét gevoel.

De customer journey bepaalt

Wat komt er allemaal op je af als je een uitvaart moet regelen? Welke vragen heb je, hoe ziet je beslisproces eruit en waar loop je tegenaan? Om passende UX-copy te kunnen schrijven, onderzochten we eerst de belevingswereld van nabestaanden. Het team van Meride hielp ons door het uitvaarttraject stap voor stap uit te tekenen. Vervolgens keken we hoe Meride in dit proces kan helpen. Met deze customer journey in ons achterhoofd, richtten we ons op de klank van de copy.

We ontwikkelden een tone of voice die past bij de werkwijze van Meride: persoonlijk en respectvol, zonder valse violen. Duidelijk en aanmoedigend, maar niet kil of dwingend. En vooral: onderscheidend. Want als het om de dood gaat, vervallen bedrijven al snel in plechtige clichés.

Voorbeeld-UX-Copy-Meride-Home.jpg#asset:464

Direct en persoonlijk

‘Uw wereld stort in’, ‘geen zorgen, wij vangen u op’, ‘u verdient een waardig afscheid’, ‘laat uw nabestaanden met een gerust hart achter’. In 2019 lijken deze troostend bedoelde platitudes achterhaald. We staan ook steeds minder vaak in stemmig zwart rond de kist. Liever willen we een uitvaart die recht doet aan de overledene. Authentiek, warm en op een bijzondere locatie. Midden in de natuur bijvoorbeeld, in een café of op een boot. Gezellig gaat te ver, het blijft natuurlijk een verdrietige zaak. Maar er zijn veel meer opties zijn dan vroeger om het persoonlijk te maken, zodat je er met een goed gevoel op terugkijkt. Dit lees je terug in onze copy: informatief, ondersteunend, maar niet zwaarmoedig.


Voorbeeld-UX-Copy-Meride-Typen-Begrafenissen-Schaduw.jpg#asset:470


Positieve gebruikerservaring in moeilijke tijd

Op de site laten we in korte UX-copy zien welke opties je als nabestaande allemaal hebt. Zo kun je een kennismakingsgesprek inplannen, een offerte op maat aanvragen, inzicht krijgen in je kosten als (on)verzekerde, en een locatie kiezen. Met een actieve schrijfstijl en sturende microcopy in buttons nemen we bezoekers op de nieuwe website aan de hand: van het moment van overlijden tot de uitvaart zelf en de periode erna. Heldere informatie in een logische volgorde die tot een positieve gebruikerservaring leidt. Of, in normaal Nederlands: tevreden bezoekers die in een roerige tijd oprecht betrokken worden geholpen.

Voorbeeld-UX-Copy-Meride-Overzichtspagina.jpg#asset:468

Deze skills hebben we ingezet

  • Tone of voice-ontwikkeling
  • UX-copy schrijven
  • Webcopy schrijven

Kunnen we je helpen?

Begrijpelijke en leesbare webcopy, een andere merkstem of pakkende pay-off: we hebben er veel ervaring mee. Is jouw organisatie ook toe aan een nieuw geluid? Laat het ons weten, we geven je graag advies.

Tekstwerf in je mailbox

Met creatieve verhalen, handige schrijftips en ideeën voor mooie content. Zonder enge salespraatjes en flauwe updates over onze verjaardagen. Daar mag je ons aan houden.

Meld je aan