Menu

Een inside-the-box-verhaal voor Exp Inc.

Een inside-the-box-verhaal voor Exp Inc.

Verhalen kunnen prikkelen, ontroeren of overtuigen. En soms: allemaal tegelijk. Dat maakt ze geliefd bij spelontwikkelaars en bedrijven die gamification aanbieden, zoals het Haarlemse Exp Inc. ‘Een krachtig verhaal speelt in op je emoties, en die zijn cruciaal in de gamewereld’, aldus mede-eigenaar Taam Maas. Voor een wel heel speciale opdracht zochten ze iemand met een vlotte pen én een fijne dosis creativiteit – dus ze klopten aan bij Tekstwerf.

Vertel 't met een spel

Exp Inc. ontwikkelt spellen voor bedrijven en mensen. Niet zomaar als tijdverdrijf, maar om echt iets te leren – zoals simulatiegames of escaperooms. Gamification heet dat, en het is razend populair. Verklaring: mensen houden van spelen. En daardoor zijn games dé manier om iets nieuws te leren, soms haast ongemerkt. Van managers die hun leiderschapsstijl willen ontwikkelen tot docenten die een innovatieve lesmethode zoeken: íedereen kan gamification inzetten.

Dertig kinderen, één missie

Een van de klanten van Exp Inc. is de Brabantse scholengemeenschap De Rooi Pannen, die praktijkgericht onderwijs op verschillende niveaus aanbiedt. Voor hun vmbo-richtingen organiseerden ze een open dag en daarvoor wilden ze achtstegroepers enthousiast maken. Hoe? Met een spel. Dus belden ze Taam: ‘We hadden al vaker spellen voor scholen ontwikkeld, en we zijn ook bekend met games voor campagnes. Maar de combinatie – reclame maken voor een school, mét educatieve elementen – die was nieuw.’

De grote lijn

De meest voor de hand liggende optie was een escapebox, vond Taam. ‘Een doos met vakjes en laatjes die je alleen kunt openen als je een opdracht hebt afgerond. Normaal gesproken maken we escapeboxen voor vijf deelnemers, maar nu moesten we een schoolklas van dertig kinderen bedienen. Daarom ontwierp gamedesigner Marieke Pieters een escapebox met nóg meer vakjes dan normaal, zodat alle kinderen samen kunnen spelen.’

Zo’n uitgebreide game vraagt om een complexere verhaallijn. Taam: ‘Het verhaal moest logisch in elkaar zitten, boeiend zijn voor kinderen, maar óók de eigenschappen van De Rooi Pannen naar voren brengen. Je snapt: geen gemiddelde corporate-klus. Wat wél vaststond: het moest fictie zijn, en kinderen enthousiasmeren voor de open dag.’

Een geslaagde game is een totaalbeleving. Een creatief concept waarbij spel en tekst samengaan.

Spot on!

‘Net voor deze opdracht bij ons binnenkwam, sprak ik Machteld van Tekstwerf over een mogelijke samenwerking. Dus ik belde haar op, zonder een heel duidelijk beeld van wát voor tekst we precies wilden. Ze zei: “Hartstikke leuk, gaan we doen!” Niet veel later had ik het verhaal over ‘Bo’ in mijn mailbox: ze woont met haar ouders op een Spaans eiland, die daar een hotel runnen. Op een dag wordt ze wakker en zijn haar ouders verdwenen. Op de keukentafel ligt een briefje: “Schat, we moesten dringend weg, pas jij zolang op de zaak?” Ik wist meteen: dit is het verhaal dat we zoeken.’

Eén plus twee is negen

Elke escapebox zit ingenieus in elkaar. Taam: ‘Marieke maakt ze voor elke klant op maat. De escapebox voor De Rooi Pannen bevat drie levels, die elk weer in drie spellen zijn opgedeeld. Dat levert in totaal dus negen opdrachten op. Het verhaal over Bo sluit daarop aan. Zodra zij in het hotel aan de slag gaat, krijgt ze negen klussen voor haar kiezen. Allemaal binnen verschillende sectoren: van horeca tot ICT, en van media tot handel. Zo komen in het spel alle vakken samen die je bij De Rooi Pannen kunt volgen.’

Verhaal tot leven gebracht

‘Een geslaagde game is een totaalbeleving: een creatief concept waarbij spel en tekst samengaan,’ vindt Taam. ‘Dat vond ik bij deze game goed gelukt, met een duidelijke verhaallijn die richting gaf aan het spel en ons bovendien op een idee bracht. Want wat past er écht goed bij zo’n klas achtstegroepers? Precies, een strip! Machtelds verhaal gaf onze striptekenaar genoeg input voor de sfeer en setting van het verhaal, en hij kon haar tekst een-op-een overnemen. Resultaat? Een slimme box met een goed verhaal. Ik zou ‘t wel weten als ik in groep 8 zat: op naar de open dag van de Rooi Pannen.’

Bellen geblazen

Mailen mag ook. We beantwoorden graag je vraag.