Menu

Employer branding support voor KLM

Employer branding support voor KLM

Bij KLM werken meer dan alleen piloten en cabin attendants. De luchtvaartmaatschappij heeft een enorme IT-organisatie, meerdere hangars waarin vliegtuigen (technisch) onderhouden worden en talloze andere functies op de grond. Bij elkaar zo'n 33.000 banen. Om deze bij zo veel mogelijk mensen op de radar te krijgen, pakten onze copywriters de eerste vlucht naar Schiphol en klapten we er een jaar lang onze laptops open.

Extra handen op de HR-afdeling

Denk je aan arbeidsmarktcommunicatie, dan denk je aan vacatureteksten. Een genre waar Tekstwerf kilometers ervaring mee heeft. En waar we een duidelijke mening over hebben: met originele verhalen trek je sterkere kandidaten, dus vermijd clichés en rijtjes met bullets. Geef altijd concrete voorbeelden en zoek je de beste match, dan kun je beter echte medewerkers aan het woord laten.

Voor deze klus schreven we:

  • 150+ Vacatureteksten
  • 10 Campagnes
  • 949 Uren

Als een van de tien grootste werkgevers van Nederland beschikt KLM over een goed geoliede recruitmentmachine. Met een herkenbare employer story, inclusief eigen communicatiestijl. Die hoefden we dus niet meer te ontwikkelen. Waar de HR-afdeling wél hulp bij kon gebruiken, was de uitvoering. We interviewden hiring managers in alle lagen van de organisatie en vulden de werkenbij-site met duidelijke, eerlijke en genderneutrale teksten – over dat laatste zo meer. Het resultaat? Ruim 150 eersteklas vacatureteksten.

Employer branding support voor KLM

Genderneutraal taalgebruik

Dus, een vacaturetekst die iedereen aanspreekt en niemand uitsluit. Dat is moeilijker dan het lijkt. KLM vindt diversiteit en inclusiviteit uiteraard belangrijke thema's, maar doet er als werkgever ook echt alles aan om zo 'open' mogelijk te werven. Het maakt niet uit wie je bent, het gaat erom wat je brengt, is de boodschap die doorklinkt in alle communicatie richting de arbeidsmarkt. Dus ook in vacatures.

Tekstwerf onderzocht hoe je dat precies doet, schrijven voor mannen én vrouwen, en stelde een schrijfwijzer op. Met praktische tips, richtlijnen en handige voorbeelden. Een tipje van de sluier? Spreek je lezers direct aan met 'je' of 'u'. Zo vermijd je veel 'hij/zij'-obstakels en onduidelijkheid over de schrijfwijze van functietitels. Kijk maar:

'De webcare-medewerker/-medewerkster is verantwoordelijk voor onze Facebook-pagina. Ook LinkedIn neem hij/zij voor zijn/haar rekening.'
'Als webcare-expert ben je verantwoordelijk voor de content op onze Facebook-pagina. Ook LinkedIn neem je voor je rekening.'

PS Wist je trouwens dat we een Geschreven Podcast over inclusieve vacatureteksten hebben gemaakt?

Goede arbeidsmarktcommunicatie moet pakkend, inhoudelijk feilloos en uitermate verzorgd zijn. In de copy van Tekstwerf zie je dit terug. Ook bij de honderdste tekst.
Klaas-Jan Gouka, employer branding specialist bij KLM

Je vacaturebank is je landingsbaan

Om het juiste talent aan boord te krijgen, zijn goed geschreven vacatures cruciaal. Maar daar gaat iets aan vooraf: deze potentiële nieuwe collega's moeten je werkgeversmerk kennen en weten hoe divers de functies zijn. Alleen dan weten ze je carrièresite namelijk pas te vinden. Dus gingen we als onderdeel van een agile team aan de slag met het versterken van de employer branding. Zo ontwikkelden we key messages voor de belangrijkste doelgroepen, droegen we bij aan online campagnes en optimaliseerden we de site en sociale kanalen met UX-copy.

Employer branding support voor KLM

Feestelijke hoogtepunten

In al die maanden hebben we veel moois (mee)gemaakt. De 100ste verjaardag van KLM bijvoorbeeld, die wereldwijd groots werd aangepakt. Op Schiphol was er onder andere een evenement voor oud-medewerkers. Samen met videoproducer Flow Pro maakten we speciaal voor deze gelegenheid een driedelige videoserie waarin 'blauwe pioniers' hun verhalen deelden. En er viel meer te vieren: begin december zetten we een vacaturetekst op rijm, ter ere van de goedheiligman. Bedankt KLM, wij vonden het een feest!

Ook je werkgeversverhaal goed vertellen?

Martijn maakt graag copy van je concept.