Menu

De nieuwe taal van Schiphol

De nieuwe taal van Schiphol

Vraag honderd mensen hoe Schiphol klinkt, en ze beginnen waarschijnlijk allemaal vliegtuiggeluiden te maken. Een vrij logische reactie, maar de luchthaven laat in haar communicatie toch echt een ander geluid horen. Geen gierende motoren, maar ronkende zinnen met een prettig ritme en een aangename toon. Tekstwerf detacheerde een copywriter die bijna twee jaar lang hielp om hun torenhoge taalkundige ambities waar te maken.

Best Digital Airport

Het is algemeen bekend dat de groeimogelijkheden van Schiphol beperkt zijn. Toch nemen reizigersaantallen en goederenvolumes elk jaar toe. Dit betekent dat de organisatie steeds efficiënter en effectiever moet werken. Daarom zet de luchthaven onder andere vol in op digitale oplossingen: in 2018 wil Schiphol world’s best digital airport zijn. Hoe? Door slim gebruik van big data, state of the art technologie en uitmuntende online informatievoorziening.

Werken aan website, intranet en app 

De afgelopen jaren ging een groot deel van de in- en externe digitale kanalen op de schop. Er werd zelfs een complete afdeling voor ingericht, met tientallen developers, designers, contentarchitecten, beeldredacteuren, copywriters en andere specialisten. Scrum-teams leverden in sprints van twee weken steeds nieuwe functionaliteiten op voor de site, het intranet en de app. Binnen dat Agile-proces waren wij verantwoordelijk voor een deel van de teksten. Van functionele short copy rond vluchtinformatie tot duidelijke veiligheidsvoorschriften en uitleg over het uitgebreide winkelaanbod.

Nieuwe tone of voice creëren

Naast alle technologische veranderingen, kreeg ook de communicatie een flinke facelift. De tone of voice paste niet meer bij de huidige waarden van Schiphol en werd tussen afdelingen bovendien inconsistent toegepast. Tekstwerf werkte mee aan de ontwikkeling van ‘Human Brand Schiphol’: een vriendelijke, vertrouwde manier van praten, in een open dialoog met reizigers, medewerkers, huurders, omwonenden en andere stakeholders.

Om het belang van de nieuwe tone of voice intern duidelijk te maken, organiseerden we Human Brand-workshops voor collega’s. Daarnaast maakten we content voor allerlei afdelingen, schreven we speeches voor leden van de raad van bestuur en werkten we intensief samen met de communicatie-experts van Schiphol.

Benieuwd naar (een deel van) het resultaat? Kijk op schiphol.nl