shape3

Heldere content helpt Klimaatroute bij de energietransitie

detachering tekstschrijver duurzaamheid

Zichtbaarheid op LinkedIn is extreem belangrijk voor Klimaatroute: dáár bereikt het energieadviesbureau zijn doelgroep. De contentmotor mag dus niet stilvallen. Ook niet als de copywriter stopt. In haar zoektocht naar een tekstoplossing, kwam hoofd Marketing & Communicatie Marleine Nijholt uit op detachering. Én bij Tekstwerf. Door copywriter Roos acht maanden in haar team op te nemen, was ze verzekerd van continuïteit, tempo en een frisse, eerlijke taalblik. ‘Ze liep al snel rond alsof ze hier jaren werkte. Zelf op mensen afstappen, input ophalen en die omzetten in aantrekkelijke content: we waren meteen ontzettend blij met haar.’

Zichtbare vergroening

‘De kortste communicatieroute naar potentiële opdrachtgevers is LinkedIn. Daarom willen we daar goed zichtbaar zijn', legt Marleine uit. 'Onze belangrijkste doelgroepen zijn bedrijven, gemeenten en andere overheden. Voor hen voeren we duurzaamheidsprojecten uit, waarbij we hen ontzorgen op hun route in de energietransitie. Met van alles: van advies tot bewonerscommunicatie, van subsidiebegeleiding tot coördinatie met lokale uitvoerders. Daarnaast adviseren we ondernemers over netcongestie.’ 

‘Toen onze copywriter stopte, wilden we weer iemand vast in dienst hebben, maar dat kost tijd. Bovendien hadden we behoefte aan externe expertise, een scherpe blik van buiten. Daarom kozen we voor detachering, als tussenstap. Dankzij een mailtje dat ik ooit van Tekstwerf kreeg, dacht ik gelijk aan dit bureau. Niet veel later zat Roos hier een dag per week.’

'Het fijne aan detacheren is dat je een gast in huis haalt met vreemde ogen en veel expertise. Daardoor ben je sneller en eerlijker.'
Marleine Nijholt – hoofd Marketing & Communicatie Klimaatroute

Uit de startblokken

Volgens Marleine vond Roos snel haar draai in de organisatie. ‘Er gebeurde waar ik op hoopte: alsof ze hier al jaren werkte, ging ze gelijk aan de slag met thema’s die we belangrijk vinden. Voor de continuïteit maakte ze drie LinkedIn-posts per week, daarnaast schreef ze blogs, interviews en bewonersbrieven. Hoe complex onze onderwerpen soms ook zijn: al onze content moet in dezelfde stijl naar buiten: praktisch, toegankelijk en duidelijk. Neem netcongestie, best ingewikkeld. Maar ook daarover moeten onze uitingen prettig leesbaar zijn. Dat pakte ze vanaf het begin hartstikke goed op.’

Levendig LinkedIn

‘Ik wilde LinkedIn een relevante plek maken, waar je op de hoogte blijft van wetgeving, subsidies en de energietransitie, maar ook van Klimaatroute als werkgever’, vertelt Roos. ‘Het moest nut hebben én leuk zijn om Klimaatroute te volgen. Afwisselen dus: de ene keer een kijkje in de keuken, vervolgens een inhoudelijke update en dan weer iets luchtigers, bijvoorbeeld welke podcasts of boeken collega’s aanraden voor de vakantie. Constant denken: in welk deel van het jaar zitten we, en wat voor content past daarbij? Bovendien onderhield ik contact met de Klimaatroute-community. Door de juiste mensen te taggen en op vragen te reageren, breng je zo’n kanaal echt tot leven.’

‘Die aanpak bleek te werken,’ vult Marleine aan. ‘Volgers kregen relevante en begrijpelijke content op het juiste moment voorgeschoteld. En ze leerden Klimaatroute ook nog eens beter kennen. Onze engagement schoot omhoog. De socials zagen er zelfs zó goed uit, dat een PR-bureau vroeg wie daarachter zat.’ Roos: ‘Echt? Dat laatste wist ik niet eens, wat leuk om te horen!’

'Vanaf het begin liep Roos hier rond alsof ze er al jaren werkte. Precies waar ik op hoopte!'
Marleine Nijholt – hoofd Marketing & Communicatie Klimaatroute

Netcongestie, maar dan duidelijk

LinkedIn-beheer was één deel van Roos’ opdracht, maar ze was ook verantwoordelijk voor de netcongestie-campagne. Veel ondernemers lopen tegen capaciteitstekort op het elektriciteitsnet aan, waardoor ze niet kunnen terugleveren, niet méér kunnen afnemen of bij piekverbruik beboet worden. Klimaatroute helpt hen daarbij. Samen met adviseur Jeroen schreef Roos blogs met praktische tips, bijvoorbeeld hoe je het beste met netcongestie omgaat. Complexe kost die toegankelijk op papier moet. Daarnaast maakte ze klantcases en interviewde ze adviseurs, zoals Jeroen zelf. Alle content stemde ze af met de digital marketeer, zodat elke tekst zo veel mogelijk klanten warm zou maken voor de netcongestie-aanpak van Klimaatroute.

Frisse site en strakke brieven

Al snel bleek hoe handig het is om een ervaren copywriter op kantoor te hebben. Marleine: ‘Vanaf het begin keek Roos ad hoc mee naar bewonersbrieven: communicatie met particulieren als we in hun gemeente of wijk gaan verduurzamen. Haar frisse blik hielp dan om de teksten korter, scherper en wervender te maken, mét behoud van onze tone of voice.’

‘Verder konden we haar hulp goed gebruiken bij onze website, die we helemaal vernieuwd hebben. Roos werd onderdeel van ons projectteam, met als taak: eindredactie en deadlinezekerheid. Hiervoor voegden we tijdelijk een extra dag toe aan de detachering. Ze keek ook naar tone of voice, begrijpelijkheid (B1) en consistentie. De nieuwe site ziet er gelikt uit, werkt prima en geeft ons mogelijkheden om beter te meten!’

'We communiceren over complexe onderwerpen, maar ook die moeten begrijpelijk op papier. Dat pakte Roos meteen al hartstikke goed op.'
Marleine Nijholt – hoofd Marketing & Communicatie Klimaatroute

De kracht van detacheren

‘Het fijne aan detacheren,’ zegt Marleine, ‘is dat je een gast in huis haalt met vreemde ogen en veel expertise. Daardoor ben je sneller en eerlijker.’ Ook ben je flexibel als je op of af wilt schalen. ‘We vroegen Roos zelfs of ze twee weken langer kon blijven om onze nieuwe copywriter in te werken.’ Roos voegt toe: ‘Doordat je op locatie zit, leer je de mensen en context snel kennen. Je kunt dingen zo oppakken, direct schakelen en meteen even op collega’s afstappen.’

De samenwerking stopt niet nu Roos op dinsdag weer bij Tekstwerf zit. ‘We houden contact’, zegt Marleine. ‘We hebben nu weer een copywriter in dienst. Maar als we extra handen nodig hebben, weet ik wel waar ik aanklop.’

Ook extra schrijfhanden nodig voor kraakheldere teksten en strategische LinkedIn-content?