shape4

Detachering bij KLM voor een nieuwe werken bij-site

Detachering website

Wat KLM nodig had: een gloednieuwe en inspirerende werken bij-site. Wie daarbij kwam helpen: Tekstwerf. Collega's Martijn en Mirjam werden twee dagen per week gedetacheerd, en zo onderdeel van het employer branding-team van KLM. 'De meerwaarde daarvan was enorm’, vertelt Klaas-Jan Gouka, employer branding specialist bij KLM. ‘Snel schakelen, korte lijntjes en gedeelde verantwoordelijkheid.'

Bekijk hier de nieuwe werken bij-site van KLM

Schoon schip

De vorige werken bij-site van KLM stamde uit 2018. 'Eerlijk gezegd was die vrij basic, helemaal niet passend bij onze marktpositie, uitstraling of het KLM-merk’, legt Klaas-Jan uit. ‘Het ontwerp was verouderd, de gebruikerservaring slecht en de candidate journey allesbehalve soepel. Bovendien was zoeken lastig en ontbrak ‘t aan goede content. Kortom: dringend tijd voor een nieuwe site. En dan ‘t liefst eentje die meer zou zijn dan alléén een vacaturebank. Hij moest ook een kijkje achter de schermen bieden: hoe is het nou écht om bij KLM te werken – in de cabine, op kantoor en in de hangar?’

De website moest een kijkje achter de schermen bieden: hoe is het nou écht om bij KLM te werken – in de cabine, op kantoor en in de hangar?
Klaas-Jan Gouka, employer branding specialist bij KLM

Website: on time

Toen de omvang van het project duidelijk werd, schakelde KLM Tekstwerf in. 'We kenden elkaar goed’, vertelt Mirjam. ‘We hielpen KLM al eens met inclusieve arbeidsmarktcommunicatie. Zo schreven en herschreven we een paar honderd vacatureteksten. Bovendien hadden we er al eens gedetacheerd gezeten. Die warme band hielp, want na het startschot moest alles in sneltreinvaart: in zo’n twee maanden hebben we alle teksten voor de nieuwe website geschreven – de webpagina’s, maar ook de content.’

Uiteindelijk schreven Martijn en Mirjam zo’n vijftien artikelen over mensen bij verschillende KLM-divisies: van het cabinepersoneel tot de monteurs. Het doel: een divers en realistisch beeld schetsen van hoe het is om bij KLM te werken. Hiervoor gingen ze letterlijk de werkvloer op. ‘Op bezoek bij het cabin maintenance-team in de hangar, bijvoorbeeld.’ vertelt Mirjam. ‘Er werden foto's gemaakt van het team en de werkplek, terwijl wij in gesprek gingen met de medewerkers. Zo konden we de sfeer en mensen authentiek in beeld brengen.'

Brief Tekstwerf goed en je hebt er geen omkijken naar: je kunt erop vertrouwen dat ze het fixen.
Klaas-Jan Gouka, employer branding specialist bij KLM

Zit als gegoten

Elke maandag werkten Martijn en Mirjam op kantoor bij KLM op Schiphol-Oost. 'Die vaste kantoordag was ideaal voor het snelle schakelen', vertelt Martijn. 'We waren echt onderdeel van het team.' Klaas-Jan vult aan: ‘We hadden een strakke deadline, dus het was zaak om gefocust te blijven. Doordat Mirjam en Martijn tijdelijk bij ons hoorden, voelden zij zich extra verantwoordelijk voor het project. Dat is heel anders samenwerken.'

‘Martijn en Mirjam dachten ook mee over de indeling van de website en de gebruikerservaring, de UX’, vervolgt Klaas-Jan. ‘Zo koppelden we de blogs aan de contentpagina’s, in plaats van ze in een stoffige hoek van de website te stallen. Op die manier kregen we een logische flow.' Het resultaat mag er wezen: een strakke, gebruiksvriendelijke website met honderden vacatures per jaar en duizenden bezoekers per dag. ‘En door de content die Martijn en Mirjam hebben gemaakt, weten mensen hoe het er bij ons aan toegaat. Dat helpt je om weloverwogen en doelgericht bij KLM te solliciteren.’

Doordat Mirjam en Martijn tijdelijk bij ons hoorden, voelden zij zich extra verantwoordelijk voor het project. Dat is heel anders samenwerken.
Klaas-Jan Gouka, employer branding specialist bij KLM

Worth it!

De meerwaarde van een detachering is volgens Mirjam duidelijk: 'Je krijgt een gevoel bij de organisatie, meer dan wanneer je op je eigen kantoor zit. Je kunt snel schakelen en bent toegankelijker en flexibeler. Mensen zien je niet als schrijver van Tekstwerf, maar als de copywriter van het employer branding-team.’ Klaas-Jan sluit af: 'Waarom we met de professionals van Tekstwerf werken? Brief ze goed en je hebt er geen omkijken naar: je kunt erop vertrouwen dat ze het fixen.’

Tekstwerf in je team?