Menu

Wat betekent Google BERT voor je content?

Blog
Wat betekent Google BERT voor je content?

Ja hoor, het is weer zover: Google heeft een nieuwe algoritme-update aangekondigd. En niet zomaar eentje, want BERT wordt door de zoekmachinegigant omschreven als ‘een van de grootste search-stappen voorwaarts ooit’. Dat is nogal een statement. Zeker als je bedenkt dat websites een tijdje terug nog zo met seo-copy werden volgepropt dat je door de zoekwoorden de tekst niet meer zag. Maar waar is BERT dan precies goed in, en wat betekent de update voor je content?

Ohhh, bedoel je dát

BERT is een acroniem voor Bidirectional Encoder Representations from Transformers. Vraag ons niet wat dat precies betekent, maar het heeft er iets mee te maken dat Google met behulp van machine learning beter in staat is context te begrijpen en verbanden te leggen. Wanneer je een zoekopdracht intikt of inspreekt, houdt het nieuwe algoritme voor het eerst rekening met de onderlinge verbanden tussen de (zoek)woorden in de zin. Hierdoor begrijpt BERT beter wat we bedoelen, ook als we synoniemen gebruiken, spelfouten maken of een ongebruikelijke woordvolgorde kiezen.

Zoeken met zinnen

De vindspecialisten van Google verwachten dat BERT binnenkort zeker een op de tien resultaten beïnvloedt. Met name longtail-zoekopdrachten – waarbij mensen zinnen gebruiken om te zoeken – leveren straks betere paginasuggesties op. Dat is goed nieuws met het oog op de toenemende populariteit van stemgestuurde slimme apparaten, waaraan mensen vragen kunnen stellen of gesproken (zoek)opdrachten geven. Daardoor zal het aantal longtail searches hoogstwaarschijnlijk blijven groeien.

BERT houdt van structuur en sterke copy

Moet je complete digitale omgeving nu weer op de schop? Waarschijnlijk niet. Tenzij je de afgelopen jaren hebt zitten dutten, of wanneer er in de loop der tijd contentwildgroei op je digitale kanalen is ontstaan. Check je pagina’s aan de hand van onderstaande punten en je weet hoe je content ervoor staat.

  1. Eigenlijk is het heel simpel: zorg dat je content antwoord geeft op de belangrijkste vragen van je doelgroep(en). Dat is niets nieuws onder de zoekmachine-zon, maar nog altijd erg belangrijk.
  2. Kijk kritisch naar de structuur van je site. Hoe helderder deze is, hoe beter Google de pagina’s kan indexeren en weet of de content die erop staat relevant is voor een zoeker.
  3. Google houdt niet van copycats en pikt slechte teksten er zo uit. Was je nog niet op de hoogte van het belang van unieke, kwalitatief hoogwaardige content, dan ben je het nu!
  4. Google hield al van snelle sites, maar BERT hecht nog meer belang aan webpagina’s waarop (be)zoekers in no-time antwoord op hun vraag vinden.
  5. Interne links (naar relevante informatie) versterken je positie.

Meest inclusieve algoritme ooit

Je oma die net heeft ontdek hoe een iPad werkt, een dyslectische vriend die af en toe wat letters omdraait of je manager die geen interpunctie gebruikt omdat hij zó druk is: ze krijgen de komende jaren allemaal veel betere zoekresultaten voorgeschoteld. Een geweldige prestatie van Google en een prachtige kans voor organisaties die het verschil maken met goede content. De moraal van dit algoritmeverhaal: wie je ook bent of hoe je ook zoekt, dankzij BERT doet dat Ernie meer toe. (Sorry, en graag gedaan.)

Contentpartner in BERT-tijd

Goede content maken wordt steeds belangrijker. Maar waarover moet je publiceren, en wie gaat al dat werk doen? Tekstwerf helpt organisaties sterke contentplannen maken én uitvoeren. Daar vertellen we je graag meer over.

Bel ons: 020 531 42 33
Mail ons: hallo@tekstwerf.nl

Tekstwerf in je mailbox

Met creatieve verhalen, handige schrijftips en ideeën voor mooie content. Zonder enge salespraatjes en flauwe updates over onze verjaardagen. Daar mag je ons aan houden.

Meld je aan