Menu

Muh-neer hallo hallo?

Blog
Muh-neer hallo hallo?

Er is er altijd wel eentje die het vraagt: ‘maar wie vind jij nou eigenlijk goed schrijven?’ Kun je verwachten, want ik vraag het hun ook, de cursisten van onze schrijftrainingen. Marvin van Effectory kwam met James Worthy en bij TinQwise werden ze waus van Lars van der Werf.

‘Nu jij, want als je ‘dat’ de hele dag doet, zul je ‘er’ wel veel vanaf weten.’ Nou, dat valt best mee. Ik lees graag, maar niet meer dan de gemiddeld nieuwsgierige Arbeitsprofi. Op dat moment was er eigenlijk maar één schrijver, die eigenlijk helemaal geen schrijver is: De Vrouwon-man van Joardy Film.

Geen Wieringa of Van der Heijden dus, maar een youtubefenomeen dat begon als een gekkigheidje. Voor wie ‘m niet kent: normaal ogende gozer in een blauw trainingsjack en een gek goudkleurig brilletje. Nadruk op -kleurig. De opzet is simpel: een tv-interviewer van het soort reporter-regionale-nieuwszender houdt de Vrouwon-man staande en stelt ‘m één vraag. Bijvoorbeeld: ‘Meneer, waar kijkt u nou graag naar?’ Wat volgt, is een kort bedenkmoment en een enorm antwoord. Heel geestig, want de opsomming is te lang, de voorbeelden te absurd en de intonatie om van te smullen. Een kleine greep:

gecontroleerde explosies, in de sloop
ruimteschepen met meerdere defecten 
natuurgeweld, maar als je zelf gewoon lekker droog zit 
lange documentaires over vrijwilligerswerk 
rijen met gloednieuwe campers 
sowieso lopendebandwerk is best wel vet

Belangrijke copy tools

En dat keer tien. Keer vijf filmpjes. Die je rustig twintig keer afspeelt, zonder dat ze vervelen. Kun je niet zeggen van Ulysses van James Joyce. Rust zacht. (insider-grapje). Anyhow: Jim Deddes, zo heet het gouden montuur in het dagelijks leven, schrijft kennelijk zo, dat z’n tekst me beroert. En ik ben niet de enige, want Kijkon heeft al meer dan 140.000 views in 4 maanden tijd. Cinematografisch kan ik er weinig van zeggen, maar qua tekst goochelt Jim met 3 belangrijke copy-tools: ritme, woordkeuze en timing. ‘Zo veel mogelijk knoppen indrukken, daar komt het eigenlijk op neer.’

Lachen. Maar wat heb je daaraan als je schrijft om [vul in] je klanten/de arbeidsmarkt/een online gast aan je merk te binden? Volgens mij de bevestiging van wat we allang weten: vermaak me en ik vind je aardig. En dat hoeft heus niet altijd met satire of kolder. Leg me een droog onderwerp uit in prettig leesbare tekst en je ‘vermaakt’ me ook. Hoe? Schrijf zoals je praat en vermijd saai. Of omzeil saai, net zoals IKEA in de VS dat doet. Hun slaapbank heet vanaf nu ‘My partner snores’ en een doos tissues ‘How to get over someone’. Beetje omslachtig, maar wel erg grappig. En qua SEO ijzersterk natuurlijk!

Alles voor een glimlach

Instagram-wijsheid van meisje met innocent girl-pose: Making someone smile can change the world. Ok maybe not the whole world, but at least their world. Coolblue heeft er álles voor over en KLM zwaait je om die reden tegenwoordig digitaal uit. Welk effect hebben jouw teksten? Krijgt je lezer een droge spons ‘op z’n gesnuffelte’ of is het ‘knipogen naar elkaar, teasen, enne ja gewoon jeweetwel’? Figuurlijk bedoeld hè, want je lezer hoeft echt niet à la minute iets te doen. Dat komt vanzelf. Zorg eerst maar eens voor die glimlach. Ja? Goed zo?

Klaas-Jan


Tekstwerf in je mailbox

Met creatieve verhalen, handige schrijftips en ideeën voor mooie content. Zonder enge salespraatjes en flauwe updates over onze verjaardagen. Daar mag je ons aan houden.

Meld je aan