Menu

Game over voor de clickbait-kop

Blog
Game over voor de clickbait-kop

Laatst zat er goed nieuws in m’n mailbox: journalistenplatform Villamedia kondigde het einde van de clickbait-kop aan. Ik stond meteen joelend op de bank, want wat héb ik vaak op een veelbelovende titel geklikt om vervolgens NIETS interessants te lezen. Pure tijdverspilling. Als we het onderzoek van twee Amerikaanse universiteiten moeten geloven (en waarom niet?), gloort het tijdperk van de transparantie. Vaarwel, clickbait!

Sorry, wát is clickbait?

‘Dokters snappen er niets van, maar door deze drank verliest u 20 kilo in 2 dagen’ ‘Deze gebeurtenissen wil de overheid voor u geheimhouden’ ‘Leer deze 5 hacks kennen om jouw merk te laten groeien’

Als internettend mens heb je zulke titels geheid gezien. Bijvoorbeeld in obscure contentblokken onder aan een nieuwssite, maar misschien ook in je serieuze online krant. Hoewel de ene clickbait-kop harder schreeuwt dan de andere, beloven ze je altijd exclusieve informatie te onthullen. De bedoeling is natuurlijk dat je naar het artikel eronder of de pagina erachter gaat. Waar je in het beste geval een lullig stukje aantreft. Soms alleen een advertentie. Gefopt, sukkel!

Voor sommige clickbaitmakers is jouw klik hun doel: ze verdienen er centen mee. Andere media gebruiken clickbait-koppen om leads of lezers aan te trekken. Beetje zoals de tabakszaak die hoopt dat je bij het pakket ophalen óók een pakje zware shag meeneemt.

Haak door de kaak

Zolang je 'm inlost, is een beloftevolle titel goed te praten. Cheap, maar vooruit. Bij klassieke clickbait gebeurt dat alleen nooit. ‘Bait’ is Engels voor ‘aas’. ‘Clickbait’ is dus ‘klikaas’: een vette regenworm die je verleidt om in het haakje te happen.

Waarom clickbait-koppen werk(t)en

Clickbait-koppen zijn dus een voorbode voor teleurstelling. Toch scoorden ze altijd extreem goed. Volgens psycholoog Mike Brooks spelen ze in op een oerbehoefte: wij mensen zijn gebrand op nieuwe informatie. Waarom? Simpel: hoe meer we weten, hoe hoger onze overlevingskansen. Jagers-verzamelaars wisten liever wél dat er een beer in het bos liep dan niet. En hadden de Trojanen geweten dat er een verrassing in hun paard zat...

Als ons een worst van exclusieve informatie wordt voorgehouden, bijten we er graag in. Evolutionair gezien heel begrijpelijk. Daarbij komt dat we dopamine – het gelukshormoon – aanmaken als we nieuwe kennis aantreffen. Er is dus geen houden aan: of we nu willen of niet, we klikken op clickbait. Ik, jij, wij allemaal.

Het spel is uit, clickbait

Maar er is iets geks aan de hand: clickbait begint slechter te presteren. Dat blijkt uit onderzoek van twee Amerikaanse universiteiten. De verklaring ligt voor de hand. We zijn inmiddels zo gewend dat er op een clickbait-kop waardeloze informatie volgt, dat we zulke titels steeds vaker negeren. Vergelijk het met een brandmelder die al afgaat als je een eitje bakt. Na drie keer loos alarm ren je echt niet meer in doodsangst naar de nooduitgang. Game over dus, clickbait!

Eerlijk duurt het langst

Wat voor titels moet je dan wel maken vanaf nu? De onderzoekers vergeleken clickbait met een ander type kop: de informatieve. Je weet wel, zo eentje die eigenlijk een korte samenvatting van het artikel geeft. Beetje saai soms, maar wel zo eerlijk. Wat bleek? Respondenten verwachtten hieronder wél relevante informatie aan te treffen. En namen deze koppen dus serieuzer.

Ook Google is eraan toe

Toeval of niet, deze bevindingen sluiten precies aan bij de stappen die Google heeft gezet. BERT is het eerste algoritme dat rekening houdt met de verbanden tussen (zoek)woorden in een zin. Daarmee loopt Google vooruit op de opmars van stemgestuurde apparaten, waaraan mensen vragen stellen of (gesproken) zoekopdrachten geven. Waarschijnlijk zal het aantal longtail-searches hierdoor toenemen.

Een gevolg van BERT is dat je met informatieve titels hogere ogen gooit. Dat zit zo: vindbaar zijn is geen kwestie meer van eindeloos dezelfde zoekwoorden online mieteren, maar van transparant zijn over wat je te vertellen hebt. Duur gezegd moet er congruentie zijn tussen kop en inhoud. Een korte samenvatting van je artikel werkt voor BERT dus beter dan een misleidende clickbait-kop.

Tijd dus om clickbait vaarwel te zeggen. We trappen er niet meer in.


Rosanne

Bellen geblazen

Mailen mag ook. We beantwoorden graag je vraag.
Tekstwerf in je mailbox
Met creatieve verhalen, handige schrijftips en ideeën voor mooie content.
Aanmelden