Menu

Bootjes van eigen bodem

Blog
Bootjes van eigen bodem

De sluizen zijn open en de tallships binnen: SAIL is begonnen. Met mogelijk zo’n twee miljoen bezoekers het grootste maritieme evenement ter wereld. ABN AMRO zag het als een perfect podium om te laten zien waar een klein land groot in kan zijn: superjachten bouwen. Ze vroegen ons hun tekst te schrobben en strak in de lak te zetten. De schrijvende pers pakte het stuk enthousiast op, net als de radio.

Hollands glorie

Begin deze maand rolde er opnieuw een lekker leesbare sector-update van onze werf. Dit keer over het groeiend succes van Nederlandse familiebedrijven in een bizarre nichemarkt, goed voor een orderportefeuille van zo’n vier miljard de komende jaren. We zijn dan ook marktleider als het gaat om schepen vanaf veertig meter. Maar dat zijn instapsloepjes. Het betere werk begint bij het dubbele en in Alblasserdam is de honderd inmiddels gehaald. O ja, gemiddelde prijs per jacht: 41 miljoen euro. En reken per jaar op zo’n 10% daarvan om ‘m alleen al te laten drijven. Heb je nog geen mijl gevaren.

Ver plassen voor miljardairs

Ook de namen intrigeren. De Solar, Athena en Savannah: allemaal gebouwd op traditie en voor miljardairs. Steve Jobs kon zelf niet meer mee, maar zijn 78 meter lange Venus dobbert dapper rond. Toch blijven boys ook op het water boys. Een anonieme gefortuneerde heeft volgend jaar met 105 meter de langste. Plaatjes helaas niet beschikbaar, dus gebruik – net als in ons vak – je fantasie.


Tekstwerf in je mailbox

Met creatieve verhalen, handige schrijftips en ideeën voor mooie content. Zonder enge salespraatjes en flauwe updates over onze verjaardagen. Daar mag je ons aan houden.

Meld je aan